Men jag var ju bara så hjälpnödig! – att ge råd till patienter med bibehållen MI-anda

Mats Hogmark, specialistläkare i allmänmedicin Svärdsjö vårdcentral MI-samordnare i Region Dalarna, Medlem i MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers). 

Hälso- och sjukvården är en komplex verksamhet dit människor kommer med tankar kring sina symptom, besvär och problem; oroskänslor inför eventuellt allvarliga sjukdomar och förlust av funktion(er) samt med önskemål om utredning och provtagning, behandling samt kanske sjukskrivning, stöd och tröst – eller bara ett lugnande besked.

I en sådan verksamhet – bemannad av personal som vill bota, lindra och trösta – är det lätt att låta ”hjälpnödigheten” ta överhanden. I MI-termer kallar vi det ”rättningsreflexen”: viljan att ställa till rätta och fixa någon annan genom att berätta hur de borde göra.

Sådana välmenande impulser leder dock ofta till motsatt effekt hos den hjälpsökande, som ibland kan börja argumentera emot de råd hen fått. Så, hur kan man då ge råd på ett bättre och mer MI-mässigt sätt? Här är mitt förslag:

  1. Be om lov: ”Jag skulle vilja ge dig några tips, är det OK?
  2. Ge råd och erbjud alternativ: ”Du kan testa X och Y – eller Z om det passar dig bättre”
  3. Betona autonomi: ”Det är förstås upp till dig att bestämma hur du vill göra…”
  4. Utforska patientens reaktion: ”Hur låter detta för dig?”
  5. Lyssna efter förändringsprat (det kommer automatiskt!) samt förstärk och lyft fram det
  6. Sammanfatta det du hört, efterfråga planering: ”Vad blir ditt nästa steg?”

På så sätt kan vi vara hjälpsamma på ett mer konstruktivt, patientengagerande och empatiskt sätt. Vi får vara de stöttande, välvilliga och medkännande personer vi vill vara – och verkligen göra nytta för våra patienter! 

Missa inte nästa SMARTA Nyheter!

Vi spammar inte! Läs vår integritetspolicy för mer info.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.