Företagsinformation
Företagsnamn: SMART Utbildningscentrum AB
Organisationsnummer: 559429-0800
Företagsnamn: SMART Utbildningscentrum HB
Organisationsnummer: 969808-3195
Ansvarig för kvalitetsuppföljning: Eva-Lott Jönsson
Arbetsmiljöansvarig: Anders Jönsson
1. Ledning och internrevision
- Uppföljning och planering av budget, företagsstruktur, framtida behov och förändringar i uppdrag och innehåll sker löpande.
- Omvärldsbevakning sker löpande genom aktuella nätverk.
- Ansvarig person för att kvalitetsledningssystem följs utses i samband med uppföljning av denna skrift.
- Uppföljning och internrevision sker oftast vid termins slut (juni och december), men dock minst en gång per år (juni).
2. Bestämmelser
- Personalen följer aktuella myndigheters rekommendationer, föreskrifter och allmänna råd.
- SMART Utbildningscentrum hanterar personuppgifter enligt GDPR. Fullständig information om detta finns på hemsidan; http://smartutbildning.se/personuppgifter
3. Diskrimineringsgrunder
- Tydliga överväganden görs ständigt, i förhållande till jämlikhet, tillgänglighet och icke-diskriminering, sexuell läggning, kön, etisk tillhörighet, ålder och könsöverskridande uttryck.
4. Miljöpåverkan
- Tydliga överväganden görs med hänsyn till miljöpåverkan.
5. Säkerställande av leveranser
- God framförhållning och tät kontakt med uppdragsgivare inför leverans för att tidigt undanröja eventuella hinder.
- Flexibilitet och anpassningar av uppdraget jämtemot uppdragsgivaren genom att exempelvis helt eller delvis förlägga uppdrag online.
- Flera utbildare/konsulter med likvärdig kompetens vid eventuell sjukdom eller annat oförutsett hinder.
6. Skydds- och säkerhetsrutiner vid hälsohot för att minska risker och försvårande leverans
- Säkerhet upprätthålls i samråd med uppdragsgivare i samband med planering och genomförande av uppdrag. (ex. hälsohot; säkerställande av att det finns handsprit, avstånd mellan deltagare och att eventuell mat kan serveras med minskad risk för smittspridning).
- Genomgång av utrymningsvägar, uppdaterad kunskap i HLR.
7. Leveransavvikelser
- Om leverans inte kan ske, erbjuds alternativt datum inom snar tidsperiod i samråd med uppdragsgivaren. I detta fall hanteras uppdraget med hög prioritet.
8. Arbetsmiljö
- Att säkerställa en trygg, säker och trivsam arbetsmiljö är en naturlig del i det dagliga arbetet.
- Arbetsplatsträffar (APT) sker med 4-6 veckors mellanrum (med undantag från sommarmånaderna juni-augusti).
- Senast under APT beslutas om eventuella förändringar eller inköp av den utrustning som krävs (såsom dator, mobiltelefon eller kontorsplats) för att samtliga inom företaget ska kunna utföra sina uppgifter.
- Senast under APT diskuteras och beslutas om utbildning eller annat som säkerställer kompetens för samtliga inom företaget (se vidare under Upprätthållande av personalens kompetens i denna skrift).
- I samband med uppföljning av denna skrift görs en djupare uppföljning av arbetsmiljön för samtliga personer inom företaget.
9. Upprätthållande av personalens kompetens
- Uppdrag matchas alltid i förhållande till personalens kompetens.
- Inför varje eventuellt uppdrag säkerställs erforderlig kompetens.
- Personalen är medlemmar i MINT[i] och håller sig uppdaterad med nya rön inom metoden motiverande samtal, MI.
- Nätverk upprätthålls med andra utbildare i nationellt och internationellt, där nya rön utifrån forskningsläge, idéer och utveckling utifrån sker.
- SMART Utbildningscentrum arrangerar årligen en konferens med Motiverande samtal, MI som tema, där samtliga konsulter deltar. I samband med dessa sker ett nationellt och internationellt utbyte.
- Medlemskap och styrelseuppdrag i PREPSEC[ii] Sweden och PREPSEC International.
10. Utvärdering och uppföljning
- I samband med beställning av uppdrag förs noggrann och dialog och dokumentation kring vad som efterfrågas för att säkerställa kvalitet.
- Efter genomfört uppdrag utförs utvärdering från deltagare och utförande konsult, i syfte att kvalitetssäkra att önskat resultat uppnåtts.
- Utvärderingar ligger till grund för vidare utveckling av arbetet.
- Uppdatering av innehåll i kurser m.m. följer evidens och beprövad erfarenhet.
- Innovativa och/eller piloter som helt eller delvis saknar evidens, sker i noga samråd med uppdragsgivare exempelvis för att testa utfall av en specifik del av ett nytt koncept eller upplägg.
[i] MINT är en internationell organisation som arbetar med kvalitetssäkring av metoden Motivational Interviewing. MINT erbjuder konferenser, utbildningar och internationellt utbyte med andra MI-utbildare. Läs mer på MINTs hemsida här.
[ii] PREPSEC är en internationell och nationell organisation som arbetar med kvalitetssäkring av olika behandlingsmetoder inom beteendeproblematik, ex. aggressionsproblematik, konflikthantering och sociala färdigheter. Läs mer på PREPSEC Internationals hemsida här.